Veteranforum Forum Hovedsiden Veteranforum
Møteplassen for veteranbilentusiaster

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

General Motor Export = Chevrolet??

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Veteranforum Forum Hovedsiden -> 1925 - 1939
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Lorentz

Ble Medlem: 13 Jun 2009

InnleggSkrevet: Tor Sep 24, 2009 3:40 am    Tittel: General Motor Export = Chevrolet?? Svar med Sitat

Jeg har avdekket noen gamle registreringsprotokoller fra Arendal Politikammer. Det er flere biler der hvor fabrik er oppført som General Motor Export company, New York. Forøvrig oppføres disse bilene som Chevrolet i Bilboken for Norge, diverse årganger. Var General Motor Export felles for alle GM produkter som ble exportert ut av USA eller bare for Chevrolet? Jeg skal sende inn understellsnummerne til Understellsregisteret og er spent på hva som står oppført som fabrik der. Jeg har også funnet noen biler fra General Motor Truck company (lastebiler) Dette er jo et annet selskap. Jeg vil derfor prøve å identifisere disse bilene, så jeg kan oppføre korrekt fabrik. Jeg går ut ifra at man kan identifisere en chevrolet utifra understellsnummeret, noen tips her???
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
solan

Ble Medlem: 07 Apr 2006

InnleggSkrevet: Søn Nov 01, 2009 11:06 am    Tittel: Jada, GM Export solgte/eksporterte alle GMs biler. Svar med Sitat

Kontoret i New York ble startet i 1917 og tok seg av all eksport av GMs produkter (ikke bare biler) over hele verden.

General Motor Truck Company ble startet i 1912 ved oppkjøp av Rapid og Reliance. Randolph ble også med i en kort periode. Her er en lenke til merket: http://en.wikipedia.org/wiki/GMC_(automobile)

Om det ikke alt er for sent så kan du sende understellnummeret til post@chevyclub.no ev. til meg, så skal vi hjelpe deg med identifikasjonen. Smile

Her er en omfattende samling nettsider på GMs historikk fra hele verden. God fornøyelse. :
http://www.archive.org/movies/thumbnails.php?identifier=GeneralM1927

Har ikke kontrollert alt dette, men etter en rask sjekk er samlefabrikken i Hendon, nær London/England uteglemt i oversikten.
Lorentz

Ble Medlem: 13 Jun 2009

InnleggSkrevet: Fre Des 25, 2009 2:27 pm    Tittel: Svar med Sitat

jeg takker for svar og skal undersøke nermere. Har nå funnet ut at flere av bilene som er oppført med "General Motors Export Company" som fabrikk er andre GM merker enn Chevrolet. Har sendt inn en liste på 200 kjøretøy av alle typer til understellsregisteret. G.M.E.C. bilene er med her. Dette er kjøretøyer fra Aust-Agder som jeg har digitalisert fra protokollene fra Arendal Politikammer. Venter svar fra understellsregisteret i februar. Har nå digitalisert informasjon om mer enn 400 kjøretøy fra Aust-Agder. Har bestemt meg om å skrive bok om disse kjøretøyene og har gitt meg selv 5 år på innsamling av stoff. Dette er alsså kjøretøy som har vært registrert på I-skilter. Jeg fokuserer på førkrigs perioden og følger hvert enkelt kjøretøys historikk og skjebne videre. All hjelp mottas med takk! Er interessert i gamle bilder, historier, dokumenter osv...
Vet du noe om førkrigs I-biler / MC, så vennligst ta kontakt.
Lorentz K. Lorentzen
Øvre Stiås 11
4820 Froland

lorentzlorentzen@hotmail.com
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
solan

Ble Medlem: 07 Apr 2006

InnleggSkrevet: Ons Jan 06, 2010 9:27 pm    Tittel: Endelig noe på GMs fabrikk i København, men kan det brukes? Svar med Sitat

Kanskje som bakgrunnsstoff, men det har ikke vært mulig å få danskene interessert i å bidra med opplysninger om produksjonstall, teknisk informasjon, generell historikk, osv. fra fabrikken som forsynte Norge m. fl. med særlig Chevrolet fram til etter krigen.
Har noen her andre erfaringer eller historikk å bidra med derfra?

http://www.customs-n-classics.dk/Artikler/GMSamlefabrik.html

GMEC tok hånd om alle kjøretøyer som skulle eksporteres, ikke bare Chevrolet. Det er ellers mange vognkort/registreringer som ble unøyaktig fylt ut på Biltilsynet den gang. Min pick up er oppgitt som varebil.

Du kan trolig kontakte Asbjørn Rolseth, asbjorn@kik.as og Geir Midtun, gmidtun@newmedia.no som har både gamle bilder og god kunnskap om kjennetegn/kjøretøy.

Very Happy
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Veteranforum Forum Hovedsiden -> 1925 - 1939 Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

phpBB.no - Norsk phpBB support